11 اکتبر 2023 -  بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی شرکت Novo Nordisk، یک کارآزمایی بالینی را برای ارزیابی تأثیر سماگلوتید بر عملکرد کلیه پس از اینکه نتایج یک تجزیه و تحلیل موقت معیارهای از پیش تعیین شده را برآورده کرد، به پایان رساند.

طبق این بیانیه، برای محافظت از یکپارچگی کارآزمایی، تا پایان کارآزمایی احتمالاً در نیمه اول سال 2024، Novo Nordisk از این که نتایج مربوط به گروه تحت درمان با سماگلوتید یا پلاسبو است، بی اطلاع خواهد ماند.

کارآزماییFLOW (تاثیر سماگلوتید در مقابل پلاسبو بر پیشرفت نارسایی کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی)، یک کارآزمایی تصادفی، دوسوکور، گروه موازی، کنترل شده با پلاسبو است که از سال 2019 برای مقایسه ی تزریق 1 میلی گرم سماگلوتید در هفته در مقابل دارونما "برای جلوگیری از پیشرفت نارسایی کلیوی و خطر مرگ و میر کلیوی و قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیه(CKD)" آغاز شده است.

بر اساس این بیانیه، 3534 بیمار در کارآزمایی FLOW ثبت نام کردند و این تحقیق در 28 کشور در بیش از 400 سایت تحقیقاتی انجام شد.محققان هنگام ارزیابی تأثیر سماگلوتید بر عملکرد کلیه، به پنج مؤلفه زیر در میان بیماران در کارآزمایی پرداختند:

· شروع کاهش مداوم 50درصدی یا بیشتر در eGFR، بر اساس معادله همکاری اپیدمیولوژی بیماری مزمن کلیه(CKD-EPI) در مقایسه با سطح پایه.

· شروع eGFR پایدار (CKD-EPI) کمتر از 15 میلی لیتر در دقیقه/1.73 متر مربع.

· شروع درمان جایگزینی مزمن کلیه (دیالیز یا پیوند کلیه).

· مرگ ناشی از بیماری کلیوی.

· مرگ ناشی از CVD در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و CKD

نقاط پایانی ثانویه کلیدی در کارآزمایی شامل نرخ تغییر سالانهeGFR ، حوادث نامطلوب قلبی عروقی (انفارکتوس غیر کشنده میوکارد، سکته مغزی غیرکشنده و مرگ قلبی عروقی) و مرگ به هر علتی بود.

منبع:

https://www.healio.com/news/nephrology/20231011/novo-nordisk-sees-positive-results-in-impact-of-semaglutide-on-kidney-function-ends-trial